Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN VAN AD SERVICES
Deze algemene voorwaarden maken deel uit van alle met cliënt aangegane, hetzij schriftelijke, hetzij mondelinge overeenkomsten.
ARTIKEL 1. TOEPASSELIJKHEID
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door AD Services, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
ARTIKEL 2. OFFERTES EN OVEREENKOMSTEN
De in onze offertes opgegeven prijzen zijn vrijblijvend en 1 maand geldig. Alle vermelde hoeveelheden zijn steeds vermoedelijk, tenzij anders vermeld. Een overeenkomst met AD Services komt tot stand na schriftelijke bevestiging door de klant. Alle wijzigingen en meerwerken worden afzonderlijk aangerekend. Wijzigingen in de overeenkomst dienen eveneens schriftelijk te worden overeengekomen. Een prijsopgave door AD Services houdt geen offerte in en AD Services behoudt zich het recht voor om die op elk moment in te trekken of te herzien.
ARTIKEL 3. PRIJZEN EN TARIEVEN
Alle prijzen zijn exclusief btw. De voor de werkzaamheden verschuldigde prijs wordt weergegeven op de offerte van AD Services. Tenzij anders vermeld, zullen btw en andere belastingen, taksen of toeslagen ten laste van de klant zijn en aan de prijs worden toegevoegd. Kostenramingen in offertes zijn indicatief; meer- of minderkosten worden verrekend. AD Services behoudt zich te allen tijde het recht voor om de prijzen te wijzigen ter compensatie van de inflatie en/of kostenstijgingen inclusief, via de prijsstijgingsformule, maar niet beperkt tot, kosten van goederen, stoffen, transport, brandstof, arbeid of overheadkosten, de toename of heffing van belastingen en taksen, en de schommeling van wisselkoersen. De prijsherzieningsclausule wordt toegepast op alle geleverde of afgehaald producten.
ARTIKEL 4. UITVOERING VAN DE WERKZAAMHEDEN
AD Services voert elke overeenkomst uit met zorgvuldige en professionele uitvoering en volgens de regels van de kunst. De voor de uitvoering van werken en leveringen vermelde termijnen zijn steeds bij benadering opgegeven. Bij overschrijding van de in de overeenkomst vooropgestelde termijn heeft de klant niet het recht de ontbinding van de overeenkomst, noch schadevergoeding te vorderen, noch betaling van verschuldigde bedragen te weigeren. In geval van overmacht heeft AD Services het recht de overeenkomst als van rechtswege ontbonden en/of ze voor een door haar te bepalen termijn als geschorst te beschouwen.
De klant zorgt voor de toegankelijkheid van de werklocatie en voor de benodigde vergunningen vanwege de overheid en toestemmingen. De klant verbindt er zich ook toe vóór de aanvang der werken aan AD Services een plan te overhandigen waarop alle noodzakelijke informatie zoals aanwezige nutsleidingen, putten en dergelijke duidelijk is aangegeven. Indien een dergelijk plan niet wordt overgemaakt aan AD Services, heeft zij het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en de uit de vertraging voortvloeiende kosten aan te rekenen. Indien het plan niet werd overhandigd, of incorrecte of onvolledige informatie verstrekt werd, kan AD Services onmogelijk aansprakelijk worden gehouden voor enige schade die zou kunnen worden aangericht aan onder andere mest-, kelder-, regen- en zinkputten, septische putten, gas(olie)leidingen-citernes, electriciteits-, telefoon-, TV-, internet- en waterleidingen, funderingen, gevels, muren, gebouwen (deze lijst is geenszins limitatief).
Wijzigingen in het werk resulteren in meer- of minderwerk dat schriftelijk wordt overeengekomen.
Kosten en taksen ingevolge het vervoeren, verwijderen, verwerken of stockage van materialen, afvalstoffen, afbraakmaterialen en dergelijke tijdens of naar aanleiding van de uitvoering van werken zijn ten laste van de klant, tenzij anders overeengekomen tussen partijen in de offerte.
Tijdens de uitvoering van de overeenkomst kunnen partijen steeds in onderling overleg en schriftelijk de uit te voeren werkzaamheden wijzigen of aanvullen. Indien deze wijziging een prijswijziging met zich meebrengt, zal AD Services de klant daarover inlichten.
AD Services behoudt zich steeds het recht voor om bepaalde werken in haar opdracht door derden te laten uitvoeren.
ARTIKEL 5. LEVERING EN TERMIJNEN
De opgegeven leveringstermijnen zijn indicatief. Een overschrijding van de leveringstermijn geeft de klant niet het recht op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst, tenzij anders overeengekomen. Het risico voor de goederen wordt overgedragen op de klant bij de levering. Indien een leveringstermijn is aangegeven, dan is deze slechts indicatief en niet bindend. Een vertraging in de levering kan geen aanleiding geven tot terugbetaling of enige schadevergoeding lastens ASD Sierbestrating. Een vertraging in de levering geeft de klant niet het recht om de overeenkomst te ontbinden en zich elders voor rekening van AD Services te bevoorraden of te verplichten goederen te leveren van een andere firma.
Wijzigingen van een bestelling(en) door de klant zijn slechts mogelijk onder voorbehoud. Eventuele meerprijzen daarvan zal aan de klant worden aangerekend. Na het plaatsen van de officiële bestelling worden de planten gereserveerd bij de kwekers. Alle aanpassingen van de plantenlijst na de officiële bestelling zijn steeds onder voorbehoud. De meerprijs die kan ontstaan door de plantenlijst te wijzigen, valt uitsluitend ten laste van de klant. Bestelde goederen kunnen niet geweigerd worden door de klant en blijven dan ook volledig betaalbaar aan AD Services.
Het werk wordt als beëindigd of opgeleverd beschouwd wanneer het volledig is uitgevoerd en daarvan uitdrukkelijk door AD Services aan de klant mededeling is gedaan. Indien enig goed niet tegelijkertijd met de beëindiging van de werken geleverd kan worden, zal de oplevering toch kunnen plaatsvinden, waarbij de klant een voorbehoud kan maken voor het niet geleverde.
ARTIKEL 6. BETALINGSVOORWAARDEN
De facturen moeten zonder aftrek of korting in hun geheel worden betaald, zoals bepaald op de offerte en de factuur van AD Services. De betalingsduur is essentieel voor alle overeenkomsten tussen AD Services en de klant.
AD Services behoudt zich het recht voor om de klant goederen te weigeren wanneer er achterstallige factuurbedragen zijn onder enige overeenkomst, totdat die bedragen voldaan werden. Betalingen dienen te geschieden binnen 15 dagen na factuurdatum.
Bij laattijdige betaling is de klant van rechtswege in verzuim. Indien de betaling niet gebeurt binnen de gestelde termijn, is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 8,5% verschuldigd vanaf de vervaldag tot de ontvangst van het volledige bedrag, vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10%, met een minimum van 50 EUR. Alle eventuele bijkomende invorderingskosten vallen eveneens ten laste van de klant. AD Services is gerechtigd rente te rekenen en incassokosten in rekening te brengen. Bij annulatie van een bestelling of verbreking van de overeenkomst door de klant is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten bedrage van 25% van de waarde van de geannuleerde bestelling of verbroken overeenkomst.
AD Services behoudt zich het recht voor om de werkzaamheden op te schorten bij niet-tijdige betaling.
De betaling zonder enig voorbehoud van een gedeelte van het gefactureerde bedrag geldt als aanvaarding van die factuur.
Protest van een factuur wordt niet meer aanvaard indien ze niet schriftelijk binnen de 30 dagen na factuurdatum wordt ontvangen door AD Services.
ARTIKEL 7. AANSPRAKELIJKHEID
De klant vrijwaart AD Services voor alle aanspraken van derden die schade lijden ingevolge de uitvoering van de overeenkomst en die aan de klant toerekenbaar is.
Indien de afsterfte van planten te wijten is aan droogte of nalatigheid in de verzorging, zijn de kosten van vervanging ten laste van de klant. Schade aan elektronische installaties, beregeningscomputers of pompen kan niet worden verhaald op AD Services, wanneer deze schade het gevolg is van trillingen, storingen op het elektriciteitsnet, chemische stoffen, stralingen, verkeerde handelingen van de klant of overmacht.
In geval van gebreken in het geleverde goed zal de klant enkel aanspraak kunnen maken op vervanging door een gelijkwaardig goed zonder enig verder recht op schadevergoeding. AD Services garandeert niet dat de geleverde goederen geschikt zijn voor het doel waarvoor de klant ze aanwendt, ook al heeft ze kennis van dat doel. AD Services is niet aansprakelijk voor fouten of tekortkomingen van de klant. AD Services zal bij verzuim niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor economisch verlies, verlies van een opportuniteit of elk bijzonder, onrechtstreeks verlies.
AD Services is niet aansprakelijk voor verzakkingen in de door haar aangelegde verharde plaatsen zoals opritten, paden en dergelijke, indien de verzakkingen te wijten zijn aan zwaar verkeer van de klant.
Bij de aanleg van een gazon is AD Services geenszins verantwoordelijk voor klimatologische invloeden die na de inzaai van het terreinoppervlakte optreden, zoals maar niet beperkt tot zware regen- of windvlagen, die de groei van de gazon verstoren. De kosten voor herstel ervan zijn geheel ten laste van de klant. De eventuele aansprakelijkheid van AD Services is in ieder geval beperkt tot een bedrag gelijk aan 10% van de waarde van de geleverde goederen.
ARTIKEL 8. OVERMACHT
In geval van overmacht worden de verplichtingen van AD Services opgeschort.
AD Services kan jegens de klant in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor het niet naleven van haar verplichtingen in situaties van overmacht (force majeure).
Onder overmacht wordt onder meer, doch niet beperkend, verstaan: weers- en klimatologische omstandigheden, blikseminslag, overstroming, storm, oorlog, rellen, staking, bedrijfsbezetting, vakbonds- of werknemersgeschillen, ongeval, brand, moeilijkheden of toegenomen kosten bij het vinden van werklui, stoffen of vervoer, of andere omstandigheden die de levering van de goederen via de normale toevoer- of productiekanalen bemoeilijken of de levering van de goederen via de normale route of transportmiddelen bemoeilijken.
Indien de periode van overmacht langer duurt dan twee maanden, hebben beide partijen het recht de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot schadevergoeding.
ARTIKEL 9. EIGENDOMSVOORBEHOUD
Alle geleverde materialen blijven eigendom van AD Services totdat de klant alle verplichtingen uit de met AD Services gesloten overeenkomsten is nagekomen en de goederen volledig betaald werden. De klant verbindt er zich toe de goederen niet te vervreemden alvorens volledige betaling.
ARTIKEL 10. KLACHTEN EN GESCHILLEN
Klachten over de uitgevoerde werkzaamheden dienen uiterlijk binnen 7 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden of de levering van goederen schriftelijk te worden gemeld aan AD Services (BV AD SERVICES, Esdoornlaan 11, 2960 Brecht, BTW-NUMMER 0775.630.014). Deze klacht dient duidelijk omschreven te zijn, zodat AD Services de nodige stappen kan ondernemen om de klacht te verhelpen, indien de klacht gegrond is.
Op alle overeenkomsten is Belgisch recht van toepassing. Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar AD Services gevestigd is.
Het indienen van een klacht ontslaat de klant echter niet van zijn betalingsverplichting. Klachten zijn in geen geval gegrond indien de klant het geleverde werk of goed niet met de normale zorg die van hem mag verwacht worden, heeft behandeld.
ARTIKEL 11. INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
AD Services behoudt zich het auteursrecht voor op alle opgemaakte stukken zoals adviezen, ontwerpen, tekeningen, schetsen en dergelijke. Deze blijven eigendom van AD Services en mogen door de klant niet worden gekopieerd, openbaar worden gemaakt of aan derden worden verstrekt zonder voorafgaande toestemming van AD Services.
ARTIKEL 12. GELDIGHEID
De mogelijke nietigheid van één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden brengt in geen geval de geldigheid van de overeenkomst of de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden in het gedrang.
ARTIKEL 13. WIJZIGING EN VINDPLAATS VAN DE VOORWAARDEN
Deze voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van AD Services en zijn onlosmakelijk verbonden aan de offertes en facturen. Deze voorwaarden kunnen te allen tijde geraadpleegd worden.